educac3_web

Immersos en un món ple de pantalles i en un mar d’informació sovint difícil d’abordar, es fa més necessari que mai treballar per potenciar l’esperit crític envers els missatges que rebem dels mitjans de comunicació i les xarxes socials. L’educació mediàtica es fa, doncs, imprescindible. Amb aquesta idea neix eduCAC, el nou programa educatiu del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, que aquest curs es posa en marxa per impulsar l’educació en comunicació als centres educatius.

eduCAC ofereix al professorat de Catalunya materials didàctics i recursos per portar l’educació mediàtica a l’aula i treballar amb l’alumnat qüestions que van des de la informació, l’entreteniment i la publicitat en un món ple de pantalles fins a la nostra relació amb els dispositius mòbils i les xarxes socials. Tot plegat amb l’objectiu de potenciar el pensament crític envers els continguts que rebem dels mitjans de comunicació i fomentar bons hàbits de consum audiovisual i d’ús dels diferents dispositius.

I com que els mitjans de comunicació tenen un gran impacte en la nostra manera de veure i viure el món, eduCAC també planteja itineraris transversals per utilitzar els materials didàctics amb un fil conductor que permeti reflexionar l’alumnat sobre alguns aspectes clau de la nostra realitat social. Cada trimestre es proposarà un nou itinerari, que plantejarà activitats per complementar els materials posant el focus sobre un tema concret, com ara la identitat digital o la diversitat cultural als mitjans. El primer itinerari ens convida a reflexionar sobre el sexisme als mitjans de comunicació i el seu paper clau en la reproducció d’estereotips. Una proposta que vol potenciar l’educació mediàtica amb perspectiva de gènere, en un moment en què els casos de violència contra les dones i el sexisme copsen l’actualitat informativa.

Els materials didàctics cerquen l’apoderament de l’alumnat per a un ús segur i eficaç dels mitjans de comunicació i els dispositius mòbils, a través de les unitats didàctiques, que posen el focus en la reflexió i l’anàlisi dels mitjans, i dels projectes d’aula, que potencien l’experimentació i el desenvolupament de projectes propis per culminar el procés d’aprenentatge. I per donar suport als centres en el desenvolupament de projectes audiovisuals, els mòduls instrumentals mostren els passos essencials de la preproducció, la producció i la postproducció.

Des de TASCA ens hem encarregat del disseny dels materials didàctics i donarem suport al CAC en la seva dinamització i en l’acompanyament dels centres educatius participants. Actualment ja hi ha centres treballant amb els materials, que implementaran les propostes amb el seu alumnat en el marc del pla pilot coordinat des de TASCA.