Dilluns 28 de maig va tenir lloc el lliurament dels XV Premis el CAC a l’escola, una iniciativa del Consell de l’Audiovisual de Catalunya per reconèixer la feina de professorat i alumnat per introduir l’educació mediàtica als centres educatius. Des d’aquest curs escolar els premis es veuen immersos en l’arrencada del nou programa educatiu eduCAC, amb què el CAC vol potenciar l’educació en comunicació als centres educatius per fomentar l’esperit crític entre l’alumnat i potenciar els bons hàbits pel que fa al consum de continguts audiovisuals i l’ús de dispositius mòbils.

En la seva XV edició, a la qual hem pogut assistir, els premis han tornat a estar marcats per l’emoció de finalistes i premiats, així com per propostes originals i de gran nivell. Des de la història d’una tortuga sota el títol ‘Objectius dins una closca’, que representa una metàfora sobre la llibertat, fins a vídeos contra l’assetjament escolar i projectes amb ràdios locals. O un treball de recerca convertit en curtmetratge sobre la vida de Ramon Mas Nuri, un jove que es veié obligat a anar a la guerra civil, entre molts altres projectes ben interessants.

Tant els projectes audiovisuals que vam poder conèixer a l’acte de lliurament dels Premis el CAC a l’escola, com els projectes que estem veient aquestes setmanes visitant les escoles del pla pilot d’eduCAC, demostren que els i les joves tenen ganes de tractar temes importants, de ser crítics amb el món i aspirar a construir-ne un de millor.

Decàlegs per fomentar bons hàbits en relació a internet i els dispositius mòbils o espots publicitaris per sensibilitzar al voltant de temàtiques com les desigualtats econòmiques o socials, contra l’assetjament escolar, reivindicant els drets de les dones a ser i actuar com vulguin, contra el masclisme, contra el racisme… Aquestes ganes d’analitzar i de dir la seva sobre problemes que ens afecten a tots i a totes ens demostren la necessitat i la importància de portar l’educació en comunicació a les aules. I és que els mitjans de comunicació tenen una gran influència sobre la nostra manera de veure i viure el món, i cal que ens dotem d’eines per enfrontar-nos als continguts que ens ofereixen des d’una mirada crítica.

Aquesta és la raó de ser d’eduCAC i dels materials didàctics del programa educatiu. Precisament per això, per parlar d’aquests temes que ens afecten a tots i a totes, eduCAC proposa cada trimestre un nou itinerari transversal, amb recursos per anar més enllà dels materials didàctics i incidir en l’educació en valors. Després de presentar un itinerari al voltant de la perspectiva de gènere i un altre sobre la identitat digital, aquest trimestre eduCAC ens proposa treballar la diversitat cultural des de l’educació mediàtica, per reflexionar i entendre com els mitjans  tenen un paper molt important en la transmissió i reproducció d’estereotips i en la construcció del nostre imaginari col·lectiu.

TASCA ha estat responsable del disseny i elaboració dels materials didàctics d’eduCAC, des de les unitats didàctiques i projectes d’aula fins als itineraris transversals, així com de la dinamització del pla pilot del programa educatiu.